2011. március 5., szombat

Dagasztásmentes kenyér

Sokat gondolkodtam rajta, hogy mi is legyen az első bejegyzésem. De legelőször a kedvenc receptemet teszem fel, amit azóta már minden ismerősöm kipróbált. :) Most reggel vettem ki egyet a sütőből, így aktuális. Ez a dagasztásmentes kenyér.
Én először Aliz oldalán leltem rá. De azóta megtudtam Latsia oldaláról, hogy az eredeti receptet először ő hozta el kis hazánkba. :)


Én az Azilánál látott receptet szoktam használni, egy kis módosítással.
Hozzávaló:
1  csésze = 2,5 dl
3 csésze liszt Bl 80-as
1,5 csésze víz
0,5  teáskanál szárított élesztő
           2 teáskanál só (lehet kevesebb is, de mi szeretjük a sósabb kenyeret.)

Ez az alaprecept. Én ezt módosítottam, mert ki szerettem volna próbálni valami magos, barnább kenyeret is. A következőképp lehet variálni a lisztarányokat. Most egy csésze BL80-as lisztet használtam, egy csésze teljes kiőrlésű rozslisztet, és egy csésze zabkorpa, korpa, zabpehely, magvak keveréke. Vízből nekem valószínű a korpák miatt valamivel több kellett. A lényeg, hogy a tészta nokedlitészta állagú legyen.

Tehát a hozzávalókat, először a lisztet, össze kell keverni az élesztővel, sóval, majd hozzáönteni egyben a vizet, és kicsit megkeverni, de nem kell teljesen kikeverni a tésztát. Érdemes a Latsia oldalán található videót megnézni. Majd a tálban lefedve szobahőmérsékleten 12-18 órát állni hagyni. Este 5- 10 perc alatt bekeverem a tésztát.

Az idő letelte után egy nagyon lisztezett (ide is szórok még magvakat, korpát) felületre kiborítom a tésztát (inkább masszát) lisztezem (korpa, magvak) a tetejét, és ráhajtogatom a széleket, majd megfordítom gyorsan, és lefedem az edénnyel, amiben kelt. (Az eredeti receptben konyharuháról van szó. Én nem vagyok elég bátor, félek, beleragadna a tészta a konyharuhába, így inkább ezt alkalmazom.) Újabb fél órát pihen. Addig a sütőt begyújtom és beteszek egy jénait vagy kerámiatálat, de az eredeti recept szerint vas edénybe kell tenni. Ha valakinek van otthon kacsasütője, az vagy bármi más edény, ami bírja a nagyon magas hőt, és van teteje megfelel. Amikor letelt az idő, kiveszem az edényt a sütőből, és nagyon lisztezett kézzel a tésztát bele teszem az edénybe. Ilyenkor szoktam még magvakat szórni a tetejére. És kicsit megnyomkodom. Majd tetőt ráteszem, és be a sütőbe. Fél órát sütöm 250 fokon, majd leveszem a tetejét, és még kb 15-25 percig sütöm, hogy szépen megpiruljon, de ne égjen meg.

Az edényt nem kell kikenni, nem kell bele sütőpapír, mert ahogy a tésztát beleteszed, rögtön meg is sül, nem tapad oda egyáltalán, egy kicsit sem. 

És pár kép a különböző kenyerekről:
A legelső kenyérnél bátortalan voltam, és nagyon sok lisztet szórtam rá, hogy biztosan ne ragadjon bele a formába :)

Itt már egy kevés rozslisztet is kevertem bele

Magot már a tésztába is kevertem

Fele-fele arányban került bele rozs és Bl80-as liszt, és hozzáöntöttem még egy fél csésze magot

A mai kenyérke

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése